Gravid uden kemi

29. august 2016

Gravid og kemi

Har du overvejet din tilgang til kemiske stoffer, når du er gravid? Hvor meget skal man gå op i det? Hvad er vigtigt at holde sig fra? Og hvorfor?

Jeg har selv være ret opmærksom på ikke at påføre mig eller at være omgivet af unødvendige kemiske stoffer. Men hvorfor er det vigtigt?

Hormonforstyrrende og andre kemiske stoffer i alverdens produkter forbydes af myndighederne, hvis stofferne udgør en risiko. Men desværre er der ikke altid dokumentation nok for, at forbyde de kemikalier der er under mistanke. Derfor ved man ikke altid om stofferne i produktet påvirker barnet i maven. Men stofferne kan både påvirke fosterets organer, hjerne, nerve- og hormonsystem.

Mine egne forbehold

Under min graviditet har jeg hverken røget eller drukket alkohol. Jeg har så vidt muligt kun spist økologisk, og holdt mig fra konventionelt kød (som kan indeholde mange medicinrester). Mine sæber og shampoo er neutrale, uden parfume og parabener. Det samme gælder mine cremer, solcremer og make-up. Jeg har heller ikke brugt parfume under hele min graviditet. Tøjvask foregår med neutral, parfumefri vaskemiddel og aldrig med skyllemiddel. Det samme gælder for opvaskemiddel. Når jeg gør rent, har jeg altid handsker på, og jeg prøver såvidt muligt at bruge svanemærkede rengøringsmidler.

Men du kan da godt bare drikke et halvt glas vin? Det er der mange, der gør under deres graviditet.

Jeg har valgt det helt fra alene af den årsag, at jeg ikke ser nogen grund til at tage nogen chancer. Der er 9 måneder + en ammeperiode, hvor vi hænger sammen mor og barn, og hvor det helt alene er op til mig som mor, at sørge for at mit barn får den bedst mulige start på livet. Et liv som jeg for alt i verden ønsker skal være så problemfrit som overhovedet muligt, når det gælder allergier, sygdomme, misdannelser og andre fysisk hæmmende problematikker.

Når det gælder alkohol kender man faktisk ikke den nedre grænse for, hvor lidt der skal til for at skade forstret. Men man ved at alkohol er det farligste, af alle rusmidler for fostret. Det er specielt hjernen og nervesystemet, der er udsat og følsomme overfor alkoholens påvirkning.

Amen, vores forældre røg og drak jo under deres graviditet! Det er sandt. Men dengang kom vi heller ikke i nærheden af den viden, vi har i dag. Derudover har vi i stigende grad allergier, sygdomme og fertilitetsproblemer.

Der er nogle få ting, som jeg ikke har opgivet. Min mascara er ikke økologisk eller svanemærket. Der findes dog flere brands, hvor det er muligt at få mascara uden kemiske stoffer. Tilsvarende har jeg brugt en såkaldt volumenbooster i mit hår, hvis jeg skulle ud, som heller ikke er miljømærket. Og jeg har også haft neglelak på tæerne hele sommeren. En enkelt gang har jeg malet med vægmaling, godt nok miljømærket men alligevel. Jeg havde dog maske og malerdragt på for at undgå at få det på huden og at indånde for meget malingdamp. Jeg er altså ikke helt frelst, men jeg har alligevel begrænset meget andet og tænkt over hvilke hudpleje og rengøringsprodukter jeg er i kontakt med.

Men der findes et hav af økologiske og miljømærkede produkter. Både når det gælder make-up og hudpleje, rengøringsmidler og vaskepulver.

Hvis du er i tvivl om, hvad du kan gøre anderledes for at gøre din graviditet mere fri for kemi så kommer Forbrugerrådet Tænk 11 gode råd til graviditet uden uønsket kemi:

 

1. Undgå tobaksrøg

Graviditet og rygning hører ikke sammen. Vi anbefaler, at du både selv lader være med at ryge, men også undgår tobaksrøg fra andre.

Din krop reagerer nemlig på tobaksrøg. Røgen udsætter fosteret for en cocktail af problematiske kemikalier, som kan skade dit barn.

En sund graviditet begynder med et rygestop. Det øger også chancen for at blive gravid.

2. Sig nej tak til alkohol

Graviditet harmonerer ikke med alkohol.

Alkohol er sundhedsskadeligt og kan give blandt andet nerveskade og hjerneskade. Det øger også risikoen for abort.

Du bør – for at være på den sikre side – allerede undgå alkohol, når du prøver at blive gravid.

3. Skab et godt indeklima

Sundt indeklima er vigtigt, når du er gravid.

I dit hjem afdamper kemikalier fra mange kilder, for eksempel møbler, elektronik og byggematerialer. Kemikalierne binder sig til støvet og findes i luften.

  • Det en god ide at støvsuge og tørre støv af mindst 1 gang om ugen.
  • Luft ud med gennemtræk 2 gange om dagen, så du lufter kemikalierne ud af dit hjem.

Sådan mindsker du uønsket kemi i hjemmet.

4. Hav god kemi på arbejdspladsen

Gravide skal hurtigst muligt fortælle arbejdspladsen, hvis de er udsat for skadelige kemikalier på arbejdet.

Sundt arbejdsmiljø er noget, som den gravide og ledelsen skal samarbejde om.

5. Vælg produkter med Svanen og Blomsten

Miljømærkede produkter med Svanen eller Blomsten lever op til strenge krav om, hvilke kemikalier der må være i produkter. De er et godt valg til en grøn livsstil.

Svanemærkede plejeprodukter er fri for stoffer, der er på EU’s liste over mistænkte hormonforstyrrende stoffer, herunder parabener.

Brug vores gratis app Kemiluppen til at scanne dine personlige plejeprodukter.

6. Drop hårfarven og begræns kosmetikken

Hårfarver kan indeholde kemiske stoffer, der er stærkt allergifremkaldende og mistænkte for at være hormonforstyrrende. Lad derfor være med at farve hår, når du er gravid.

Kosmetik bør du også bruge så lidt af som muligt. Vælg gerne miljømærkede produkter uden parfume.

Hårfarve: Tænk før du farver.

7. Pas på maling og sprayprodukter

Sprayprodukter kan udsætte dig for store mængder af kemikalier. Det sker, når du indånder de små dråber (aerosoler), som danner sig i luften.

Maler du dit hjem og sætter i stand, kan du blive udsat for uønsket kemi gennem indånding og gennem huden.

Faremærkede kemikalier, for eksempel skrappe rengøringsmidler, bør du helt undgå.

Maling: Sådan vælger du den sikreste.

8. Undgå kviksølv i store rovfisk

Store rovfisk som frisk tun, helleflynder og haj indeholder kviksølv. Det påvirker udviklingen af hjernen hos især små børn og fostre.

Fisk er generelt sunde. For eksempel torsk, rødspætte og sild er gode at spise.

9. Spis varieret

Spis generelt varieret og gerne økologisk. Undgå sprøjte- og miljøgifte.

Pesticider: Slip for dem i frugt og grønt.

10. Brug kun medicin efter aftale med din læge

Gravide kan i værste fald risikere, at medicin skader fosteret.

Medicin bør du derfor kun indtage efter aftale med din læge. Det gælder også hovedpinepiller, andre smertestillende midler og naturmedicin.

11. App til gravide

Læs om app’en Gravid fra Komiteen for Sundhedsoplysning. (Link til sundhedsformidling.dk)

Her kan du følge med i din graviditet med en uge-for-uge-guide, fødselsforberedende øvelser og Sundhedsstyrelsens anbefalinger.

 

 

Både hos Forbrugerrådet Tænk – Kemi, Miljøstyrelsen, Jordemoderforeningen og Sundhedsstyrelsen kan du finde al den nødvendige information, og råd til en graviditet uden uønsket kemi du har brug for.

0 comments

Leave a Comment

All rights reserved © g r ø n n · Theme by Blogmilk + Coded by Brandi Bernoskie